טיפול פיזיותרפיה וסטיבולרית

לבעיות שיווי משקל וסחרחורות (ורטיגו).

בעיות של שיווי משקל ו/או סחרחורת נובעות מפגיעה באיזון בין שלוש מערכות עקריות שהם העיניים, אוזן פנימית ומערכות תחושה העובדים באופן תקין בתיאום מושלם.
דלקות אוזניים, תאונות דרכים וגורמים אחרים עלולים לשבש את פעילותה של המערכת הווסטיבולרית, ולגרום לסחרחורות, בחילות, הקאות, קושי בשמירה על שיווי משקל, ראייה מטושטשת, קושי בקריאה/ צפייה בטלוויזיה ועוד. בכל הבעיות הללו ניתן לטפל באמצעות פיזיותרפיה.
קיימים שני סוגים של פגיעות ווסטיבולריות, ולכל אחד מהם טיפול פיזיותרפי שונה:
להלן חלק מהפתולוגיות השכיחות ביותר:

הטיפול בסחרחורת עקב שינוי תנוחה- BPPV

הבעיה נובע מכך שגבישים של מלחי הסידן הפחמתי (קריסטלים) שחדרו לתעלות במבוך וזזים בתוך נוזל האנדולימפה וגורמים לוורטיגו. טיפול פיזיותרפיה הכולל סדרה של תנועות ראש מהירות ומבוקרות, שמעוררות סחרחורת ומטרתן להחזיר את הקריסטלים למקומם. לאחר מכם מומלץ לישון יומיים בשיפוע ולהימנע למשך כ- ימים לא לשכב על הצד הבעייתי. הטבה מאוד משמעותית תורגש אחרי הטיפול הראשון. לרב הטיפול ב- BPPV כולל 2 פגישות.

הטיפול בדלקת המבוך.
דלקת במבוך נגרמת בדרך כלל עקב זיהום נגיפי וחולפת על פי רוב גם ללא טיפול.
בחלק מהמקרים יש צורך בשיקום וסטיבולרי המבוצע על ידי פיזיותרפיסט מוסמך לנושא זה וכרוך באימון מחדש של המוח. במסגרת השיקום הוסטיבולרי לומד המטופל סדרה של תרגילים שמטרתם לגרום למוח להסתגל למסר השגוי המתקבל מהאוזן הפגועה מבלי לגרום לוורטיגו. באמצעות התרגילים לומד המוח להסתמך על אותות שמגיעים מהגוף (לדוגמה, אותות המגיעים מהעיניים ומהרגליים) ולא על האותות שמגיעים מהאוזן הפגועה.
שיקום וסטיבולרי יעיל לטיפול בוורטיגו הנגרם גם בעקבות דלקת עצב הפרוזדור ומחלת מנייר.