טיפול בפיברומיאלגיה

מה זה פיברומיאלגיה?

  1. מה זה פיברומיאלגיה? זו תסמונת שכיחה (צירוף של סימפטומים), המאופיינת ע"י כאבים כרוניים מפושטים במערכת השלד-שריר. התסמונת נפוצה מאוד וסובלים ממנה בין 2% ל-4% מהאוכלוסייה, כאשר יותר מ- 90% מהם נשים. לא נמצא קשר בין מצב סוציו אקונומי, מוצא אתני או רקע תרבותי ללוקים בתסמונת.
  2. מהו הביטוי הפיזי של התסמונת? המאפיין העיקרי של תסמונת הפיברומיאלגיה הוא כאב כרוני מפושט בכל חלקי מערכת השלד-שריר. הכאב ממושך ומשתנה בעצמתו, במקרים רבים מתחיל באזור הצואר והכתפיים ומתפשט למקומות שונים בגוף. לצד הכאב מתבטאת התסמונת בקשת תסמינים נוספים כגון: הפרעות שינה, עייפות כרונית בלתי מוסברת, שינה לא מרעננת, הפרעות בריכוז וזיכרון, כאב במפרק הלסת, פעילות מעיים לא סדירה, נוקשות בוקר כללית, כאבי ראש ודיכאון.
  3. כיצד מאובחנת תסמונת הפיברומיאלגיה? בעקבות התלונות מופנה החולה על ידי רופא משפחה לרופא ריאומטולוג, זה מבצע בדיקות מעבדה והדמיה ומוודא כי אלו תקינות וכי ניתן לשלול מחלות רקע דלקתיות או אחרות שיכולות להסביר את הכאבים.

הכאב הכרוני מהווה את התסמין הקליני העיקרי, על פי ההגדרה הכאב נוכח בלמעלה מ- 3 חודשים ואינו מראה שיפור במנוחה (עוצמתו משתנה, לעיתים קרובות מדווח כי הכאב מתחזק בלילה ובבוקר). נוסף לכך עובר המטופל אנמנזה בה נשאל לגבי הימצאות שאר התסמינים, הפרעות שינה ותשישות, מעי רגיז, כאבי לסת והפרעות ריכוז וזיכרון.

בבדיקה קלינית קיימת רגישות גבוהה ללחץ בלפחות 11 מתוך 18 נקודות רגישות (מספר לא מחייב). שקלול כל הממצאים הללו מאשר כי הנבדק לוקה בתסמונת הפיברומיאלגיה.

  1. מה גורם לתסמונות הפיברומיאלגיה? הגורם לתסמונת הפיברומיאלגיה עדיין אינו ידוע. ישנם מחקרים שמצאו קשר תורשתי כאחד מהגורמים המשפיעים על התפרצות התסמונת. בימים אלו נערכים מחקרים גנטיים במטרה לזהות את הגנים המעורבים.

גורמים נוספים נמצאו קשורים סטטיסטית להתפרצות התסמונת, כגון טראומות גופניות או נפשיות, בעיות בויסות הורמונים ובעיות בוויסות כאב.

  1. האם תסמונת הפיברומיאלגיה היא בעיה פסיכולוגית? לא, תסמונת הפיברומיאלגיה אינה בעיה פסיכולוגית, אלא בעיה בעיבוד הכאב והולכתו במערכת העצבים המרכזית.

יחד עם זאת נמצא אחוז גבוה של פציינטים הסובלים מהתסמונת עם היסטוריה של דיכאון.

  1. דרכי טיפול בפיברומיאלגיה: הטיפול נחלק לטיפול תרופתי, הנחייתי ופיזי.

הטיפול התרופתי מנסה לתת מענה לסימפטומים בודדים (הקלה בכאב, שיפור איכות השינה, טיפול במצב דיכאוני וכו'), אך אין כדור קסם הגורם להעלמות התסמונת או הסימפטומים.

במקרים רבים הסובלים מתסמונת הפיברומיאלגיה נוטים להיות רגישים לתופעות לוואי כתוצאה מהטיפול התרופתי ונאלצים להפסיק את הטיפול.

הפרוטוקול הרפואי ממליץ על מתן הסבר מפורט לחולה לגבי התסמונת, על כך שהיא אמנם מחלה כרונית אך לא פרוגרסיבית, אינה מתקדמת ואינה גורמת לעיוות המפרקים, שיתוק או קיצור תוחלת החיים. הנחיה זו עוזרת להורדת חרדה ושיפור ההתמודדות עם התסמונת.

כמו כן מומלץ לבצע פעילות גופנית מבוקרת שתסייע בהורדת רמת הכאב ותשפר את איכות החיים.

ישנו מגוון טיפולים לא תרופתיים, ביניהם טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הידרותרפיה, פעילות גופנית אירובית מדורגת, יוגה להפחתת כאב וטיפול פיזיותרפי.

  1. תכנית "פיזיומקס-פיברו" – טיפול בפיברומיאגליה:

לאחר שהתמודדנו ב"פיזיומקס" עם טיפולים בכאבים נקודתיים כתוצאה מתסמונת הפיברומיאלגיה, ונוכחנו לראות שהטיפול יעיל עבור נקודה ספציפית אך לא עוזר למכלול הכאבים וגם לא לשיפור איכות החיים, החלטנו להתחיל תכנית מקיפה במטרה לתת מענה מתאים יותר לתסמונת.

הטיפול  מתחיל מקריאת עלון זה, בהעמקת הידע על הבעיה, התאמת הצפיות והבנת הטיפול.

לפרטים נוספים יש ליצור קשר עם מכון פיזיותרפיה פיזיומקס: 058-7730673

פיזיומקס מתמחים גם בשיקום רצפת אגן, טיפול בפריצת דיסק ועוד.

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button