כאב כתף – פיזיותרפיה לכתף או הזרקת סטרואידים – על הדבש ועל העוקץ

כפיזיותרפיסטים אנו נתקלים במטופלים רבים המגיעים לטיפול לאחר ביקור ברופא אשר כבר הזריק סטרואידים, או בשאלה שחוזרת על עצמה רבות- "יש לי כאבים בכתף, האם מומלץ לקבל זריקה סטרואידלית להפחתת הכאב? או לעשות פיזיותרפיה לכתף?"

לשאלה זאת אין תשובה חד משמעית.  הדבר תלוי בין היתר במקור הכאב, במאפייני הכאב, בחומרתו, בתפקודו, ברמת פעילותו של המטופל ובמצב בריאותו הכללית, אבל במאמר זה ננסה לעשות מעט סדר ולתת מידע וכיווני חשיבה שיסיעו לקבלת ההחלטה.

סוגי הכאב

ראשית נסקור את סוגי כאב הכתף העיקריים. כאבי הכתף מחולקים לכאב ממקור גרמי (כגון אוסטאוארתריטיס), כאב ממקור גידי, כאב ממקור רקמת חיבור (כגון קפסוליטיס/ כתף קפואה) וכאב ממקור שרירי. הטיפול בסטרואידים מוצע במקרים רבים של כאבי כתף ממקורות שונים, בדגש על כאבים ממקור גרמי או גידי. לרוב כאבי הכתף יכולים להיות מטופלים בפיזיותרפיה, בתרופות (בבליעה או בהזרקה) או בניתוח.

פיזיותרפיה לכתף מול זריקת סטרואידים

רוב כאבי הכתף מגיבים היטב לטיפולי פיזיותרפיה. הטיפולים הפיזיותרפיים משתנים על פי מקור הכאב, חומרתו, מצבו התפקודי של המטופל ועוד. הטיפולים כוללים לרוב שילוב של עבודה אקטיבית (תרגול טווחי תנועה, שיפור כוח ועוד) ועזרים להפחתת כאב (תנועתיות פסיבית, טיפולים מנואליים, אלקטרותרפיה, טייפינג ועוד).

מטרות טיפולי הפיזיותרפיה הן הפחתת כאב, השגת טווחי תנועה מלאים, חיזוק הכתף ומניעת הישנות הכאב, ובסופו של דבר שיפור התפקוד.

יש להדגיש שלטיפולי פיזיותרפיה לכתף אין תופעות לוואי.

לעומת זאת, מטרת הזריקה הסטרואידלית הינה טיפול בכאב בלבד. הזריקה אינה אמורה לשפר טווחי תנועה וכוח, ולרוב אינה אמורה לפתור את הבעיה מן השורש.

הזריקה מכילה לרוב את הסטרואידים יחד עם חומר הרדמה מקומי (LIDOCAIN), כך שזמן קצר לאחר ההזרקה כבר מורגשת הקלה משמעותית בכאב. השפעת חומר ההרדמה מועילה למספר שעות שלאחריהן יש חזרה של הכאב (לעיתים אף חמור יותר). תחילת ההשפעת הסטרואיד הינה לאחר מספר ימים מההזרקה. משך ההשפעה משתנה בין אנשים כשבממוצע הזריקה מועילה לתקופה של שלושה עד שישה שבועות. הרבה מטופלים מדווחים על הקלה משמעותית בכאב בתקופה זאת.

"אם זה כל כך טוב למה לא להזריק ישר עם תחילת הכאב?"

לסטרואידים ישנם תופעות לוואי רבות.

ראשית הסטרואידים עלולים להחליש גידים עד לכדי קרעים. בנוסף, ישנם מחקרים המראים כי סטרואידים בהזרקה מקומית עלולים לפגוע בסחוס המפרקי ולזרז תהליכים שחיקתיים. יש לזכור כי ההזרקה מוצעת לרוב לאנשים עם בעיה גידית/ סחוסית כך שהסטרואידים עלולים לגרום בטווח הארוך להחמרת המצב.

בנוסף, סטרואידים יכולים להעלות ערכי סוכר (בעיקר אצל חולים סוכרתיים) וערכי לחץ דם ולתופעות לוואי נוספות.

"אם זה כל כך רע למה לעשות את זה בכלל?"

קיימים מספר מצבים בהם הזריקה יכולה לסייע בשיקום, לעזור במניעת החמרה ולמנוע צורך בניתוחים.

ישנם מצבים בהם כאבי הכתף פוגעים קשות באיכות חיי המטופל, מפריעים לו בביצוע פעולות יומיומיות ופוגעים באיכות לשינה. במקרים כאלו ישנם מטופלים המעדיפים לקטוע את מעגל הכאב במהירות המרבית, דבר שהזריקה יכולה לעזור בו.

בנוסף ישנם מקרים בהם האמצעים להפחתת הכאב במסגרת הפיזיותרפיה אינם מועילים מספיק למטופל הספציפי. עקב הכאב המטופל מתקשה בביצוע התרגול המיועד לשיפור טווחי התנועה ולחיזוק השרירים סביב הכתף. חוסר התרגול פוגע בהתקדמות הטיפול והמטופל נותר "תקוע" במקום. במקרים כאלו זריקה יכולה להפחית את הכאב לרמה שתאפשר טיפול פיזיותרפי יעיל ועל ידי כך לסייע בשיקום מיטבי של המטופל.

קיימים גם מקרים מועטים בהם למרות טיפול פיזיותרפי מקיף הכאב אינו נעלם לחלוטין, על אף השיפור התפקודי והפיזיקלי במצב הכתף. במקרים אלו הזריקה עשויה לסייע בהשלמת התהליך על ידי קטיעת מעגל הכאב.

סיכום

לסיכום, בכל מקרה של כאבי כתף מומלץ להתחיל בבדיקה והערכת פיזיותרפיסט אשר לאחר מכם יידע להסביר על האבחנה ולעשות סדר בדרכי טיפול. 

הפיזיותרפיסט יעזור לכם לבחון האם ניתן להקל על הכאב או להעלים אותו באמצעים לא פולשניים, במסגרת טיפול פיזיותרפיה לכתף או אחרים. במידה וניתן להקל על הכאב עד לרמה שתאפשר תרגול שיקומי איכותי ולא תפגע משמעותית באיכות החיים, מומלץ לוותר על הזריקה.

במקרים בהם הכאב מגביל ופוגע בטיפול, הפיזיותרפיסט יבחן חלופות שונות להקלה על הכאב ולשיקום מיטבי. כמו כן בטיפולי פיזיותרפיה מתייחסים בקפידה על מצבו הרפואי הכללי של המטופל בדגש על סוכרת, יתר לחץ דם וגורמי סיכון אחרים.

אם מציעים לכם זריקת סטרואידים לפני שהגעתם לפיזיותרפיה אתם צריכים לשקול עד כמה הכאב פוגע בהתנהלות היומיומית ובאיכות החיים. זכותכם גם לסרב לטיפול זה כאפשרות טיפול ראשונה (או שניה לאחר כדורים נוגדי דלקת).

במכלול השיקולים יש לזכור כי הזריקה לרוב אינה פותרת את הבעיה אלא מפחיתה כאב ומהווה אמצעי עזר לטיפול הפיזיותרפי. בכל מקרה מומלץ להתייעץ ולדון באפשרויות עם פיזיותרפיסט מוסמך, לאחר שביצע בדיקה יסודית.

מוזמנים לקרוא גם על טיפול בדורבן 

וגם על פיזיותרפיה לצוואר

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button