להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים, מפרקים שרירים ועוד, אך רוב כאבי הגב לא משויכים לרקמה מסוימת אלא מסווגים ככאב גב שאינו ספציפי (Non-specific low back pain- NSLBP). חשוב לזכור כי רוב כאבי הגב אינם מסוכנים ויחלפו מעצמם, עם זאת ישנם כאבים המחייבים בדיקה ע"י פיזיותרפיסט או רופא. במאמר זה נדון בסוגי כאבי הגב השונים, נזהה סימנים המצריכים בירור רפואי ונדון באפשרויות הטיפול השונות.

מהם הסוגים העיקריים של כאבי הגב?

הסיווג הראשוני של כאבי הגב הוא לכאבים מקרינים לעומת כאבים מקומיים. כאב מקרין הינו כאב לאורך רגל אחת או במקרים נדירים יותר לאורך שתי הרגליים. לרוב מקור כאב זה הינו בעצבים היוצאים מעמוד השדרה בגב התחתון ומעצבבים את הרגליים (יפורט בהרחבה במאמר נפרד). סיווג נוסף של הכאב הינו לכאב כרוני לעומת כאב אקוטי. כאבים אקוטיים מוגדרים לרוב ככאב הקיים ברצף מעל שלושה חודשים. לרוב הכאבים הכרוניים הינם בעלי פוטנציאל סיכון נמוך, אך מנגד הם "עקשניים" יותר ודורשים מאמץ טיפולי רב הן מצד המטפל והן מצד המטופל.

מתי זה מסוכן?

כאמור, רוב מוחלט של כאבי הגב אינם מסוכנים. עם זאת יש מספר סימנים שחשוב להכיר המחייבים בדיקה מהירה ומדויקת. בין היתר ניתן למנות כאב המלווה בחום, צמרמורות או הרגשת חולי כללית, שוני בשליטה על סוגרים שהופיעה במקביל לכאב, תחושות נמלול המופיעות באזור הירכיים הפנימיות או איברי המין, נוקשות בוקר משמעותית וממושכת ועוד. לפני תחילת הטיפול הפיזיותרפיסט יבצע תשאול מקיף ובדיקות רלוונטיות לשלילת מצבים מסוכנים ויפנה להמשך בירור במידת הצורך.

מתי חשוב לפנות לבדיקה?

רוב כאבי הגב יחלפו מאליהם גם ללא טיפול. עם זאת, בכאבי גב חדשים שלא חולפים תוך מספר ימים ישנה חשיבות לבדיקה על ידי פיזיותרפיסט. חשיבות הטיפול המוקדם היא לשלילת המצבים המסוכנים ולמניעת הפיכת הכאב לכרוני. כאב כרוני הינו בר טיפול אך דורש עבודה מאומצת וממושכת בהרבה, לעומתו למטופל עם כאבים אקוטיים יספיקו לרוב מספר טיפולים בודדים עד להטבה משמעותית. 

בהתאם לכך, אם מופיע לך כאב גב חדש והוא אינו חולף או משתפר משמעותית תוך מספר ימים בודדים, מומלץ לתאם תור לבדיקה אצל פיזיותרפיסט.

כיצד ניתן לטפל בזה?

בתחילת הטיפול הראשון יבוצעו תשאול מקיף ובדיקה קלינית. הבדיקה תכלול בין היתר הסתכלות על מבנה הגב במנחים שונים, בדיקת טווחי תנועה, בדיקת המערכת העצבית על פי צורך, ומישוש האזור הכאוב. לאחר אבחון סוג ומקור הכאב הפיזיותרפיסט יסביר למטופל את ממצאי הבדיקה ויציע בפניו את האפשרויות הטיפוליות הרלוונטיות לו.

הטיפול יכלול לפי הצורך אמצעים להפחתת כאב, תרגילים לתנועתיות, להגמשה ולחיזוק השרירים, ובניית תכנית למניעת הישנות הכאב.

הטיפולים למניעת כאב כוללים טכניקות מגע שונות החל מעיסוי דרך מוביליזציות ומניפולציות, טיפולים אלקטרותרפיים ותרמותרפיים הדבקות טייפינג מסוגים שונים ועוד.

לאחר השגת הפחתה בכאבים, הטיפול יתמקד לרוב בשמירה על המצב ובמניעת התקפים נוספים. לצורך כך הפיזיותרפיסט יתאים תרגול לחיזוק השרירים, להגמשה ולתנועתיות בהתאם לממצאי הבדיקה הראשונית.

לקראת סיום הטיפולים הפיזיותרפיסט ינחה את המטופל להמשך תרגול עצמי בבית, תוך מתן התייחסות לרמת פעילותו הגופנית טרם תחילת הכאבים, העדפותיו של המטופל, זמינות אביזרי כושר ועוד. יש לציין כי ברוב המקרים התמדה באורח חיים פעיל, תפחית או אף תמנע הישנות של כאבי הגב.

בנוסף, בסיום הטיפול הפיזיותרפיסט ייתן למטופל כלים להתמודדות עם התקף נוסף במידת הצורך, וינחה אותו לטיפול עצמי ישר עם תחילת הכאב. תרגול ישר עם הופעת הכאב יקצר לרוב את משך ההתקף וייתר את הצורך בחזרה לטיפול.

מה לעשות אם התחילו לי כאבי גב

באם התחלתם לסבול מכאבי גב חדשים חשוב לשמור על תנועתיות ולהימנע מהשבתה מוחלטת ושכיבה במיטה. מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה תוך התחשבות בכאב. לדוגמה ניתן לבצע הליכה קלה/ שחייה או כל פעילות אחרת, במידה והדבר אינו מחמיר את הכאב באופן משמעותי. ניתן אף להיעזר במשככי כאבים ללא מרשם, דבר שיכול לסייע בביצוע פעילות ללא החמרה משמעותית בכאב. במידה ואינכם מסוגלים לבצע פעילות מתונה ללא החמרה משמעותית של הכאב מומלץ לקבוע תור לפיזיותרפיסט שיוכל לסייע בהפחתת הכאב החד. כמו כן, במידה והכאב אינו משתפר משמעותית או חולף תוך ימים ספורים למרות ביצוע פעילות מתונה, יש להיבדק על ידי פיזיותרפיסט.

סיכום  

כאבי גב תחתון מאוד שכיחים, לרוב אינם מסוכנים ובמקרים רבים יחלפו מעצמם אף ללא טיפול. עם זאת קיים לעיתים צורך לאבחנם ולטפל בהם במהירות בכדי לשלול מצבים מסוכנים ובשביל להימנע מפיתוח כאבים כרוניים. במקרה של כאבי גב חדשים מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה, ולהגיע לבדיקת פיזיותרפיסט במידה והכאב אינו חולף מעצמו תוך מספר ימים.

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button