פיזיותרפיה לברך – תרגילים לשבוע הראשון לאחר ניתוחי ברך

פיזיותרפיה לברך

 התקופה הראשונה לאחר הניתוח מאופיינת בכאבים, נפיחות, חולשה וחוסר בטווחים. בשיקום שלאחר הניתוח תעבור/י טיפולים מגוונים ביניהם פיזיותרפיה לברך, אשר יסייעו בהפחתת תופעות הלוואי ויובילו להשגת התוצאה המיוחלת.

מחקרים מראים כי לתרגול בתקופת השיקום הראשונית חשיבות קריטית להשגת התוצאות המיוחלות.

להלן מספר תרגילים המתאימים לשבוע הראשון לאחר ניתוחי החלפת מפרק הברך, ארטרוסקופיה לתיקון או כריתת המניסקוס ולניתוח לשחזור רצועה צולבת קדמית(ACLReconstruction).

התרגילים הבאים הם משותפים לכל ניתוחי הברך המתוארים לעיל בשבוע הראשון לאחר הניתוח. התרגילים הינם בגדר המלצה בלבד, ואינם מחליפים מפגש עם פיזיותרפיסט מוסמך אשר יתאים את התרגול למצבך הספציפי. הטיפול עשוי להשתנות בהתאם לסוג הניתוח המדויק, לגיל המטופל, לרמת הפעילות הקודמת ולמצב הברך הנוכחי. יתכן כי לאחר בדיקת פיזיותרפיסט, יינתנו תרגילים נוספים אשר יזרזו את כל שלבי השיקום.

על כן, מומלץ מאוד להיוועץ עם פיזיותרפיסט מוסמך, קרוב ככל הניתן למועד הניתוח, ע"מ להכין תכנית טיפול מותאמת אישית. התכנית כוללת הגדרת מטרות פרטנית והדרכה לתרגול מדויק על מנת להשיג את המטרות.

בנוסף לתרגילים, הפיזיותרפיסט ישתמש בטכניקות טיפול נוספות כגון עיסוי להורדת נפיחות, תנועות פאסיביות ו/או אקטיביות עם עזרה, זרמים חשמליים להורדת כאב ו/או לעזרה בהפעלת השרירים, טכניקות חבישה ועוד.

מטרת העל של השיקום הינה חזרה בהקדם האפשרי לרמת התפקוד הרצויה ובכל המקרים הינה לשפר את התפקוד הטרום ניתוחי, הם בתחום הספורט המקצועי, בספורט העממי או בתפקוד היומיומי הכללי.

לרוב, מטרות הטיפול בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח הינן הפחתת כאב, הורדת נפיחות, הפעלת שרירים ראשונית, והגדלת טווח תנועה.

התרגילים

לצורך השגת המטרות יש להתחיל למחרת הניתוח עם התרגילים הבאים המשותפים כאמור להחלפת ברך, לארטרוסקופיה לכריתת או תיקון מניסקוס, ולארטרוסקופיה לשחזור רצועה צולבת קדמית (ACLReconstruction):

  • שכב/י על הגב והנח/י כרית או מגבת מגולגלת מתחת לברך המנותחת.לחץ/י עם חלקה האחורי של הברך כנגד המגבת לכיוון המזרן.הפעל/י לחץ במשך 5 שניות ברצף עם 5 שניות מנוחה בין חזרה לחזרה. יש לבצע 15 חזרות, 3 סטים, 3 פעמים ביום.
  • שכב/י ע הגב והחלק/י את העקב על המזרון לכיוון הישבן, תוך כיפוף הברך לפי יכולת עד גבול הכאב. לאחר מכן ישר/י את הברך באיטיות עד למקסימום האפשרי. יש לבצע 15 חזרות, 3 סטים, 3 פעמים ביום.
  • שכב/י על הגב והנע/יאת כף הרגל לכיוון הפנים ולכיוון הנגדי. יש לבצע 30 חזרות, 3 סטים, 3 פעמים ביום.

בברכת שיקום קל ויעיל.

במכון פיזיומקס תמצאו מגוון טיפולים לבעיות השונות החל מפיזיותרפיה וסטיבולרית ועד לפיזיותרפיה לרצפת אגן.

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button