קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו?

השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים שלהם אשר מקיפים את מפרק הכתף ומספקים יציבות דינאמית וכן מניעים מגוון רחב של תנועות כתף. קרע בגידים אלה הינו פציעה נפוצה שבמקרים מסוימים יכול להשפיע באופן משמעותי על התפקוד והפעילות היומיומית ועל איכות החיים שלך. מאמר זה נועד לשפוך אור על הבעיית ועל אפשרויות הטיפול השונות הקיימות.

מהו קרע שרוול מסובב?

קרע בשרוול המסובב מתרחש כאשר אחד או יותר מהגידים המרכיבים את שרוול הכתף נקרע, באופן חלקי או מלא. הסיבות הנפוצות ויותר לפגיעה  בגידים אלה הן:

א. זה יכול לקרות בכל גיל עקב אירוע פתאומי או טראומטי בודד בתחום הספורט או בחיי היום יומי או מאמץ גדול מדי כאשר לא רגילים לכך כגון הרמת חפץ כבד.

ב. פעילות החוזרת על עצמה הדורשת מאמץ מרובע בכתף, בתחום הספורט שכיח מאוד בשחייני חתירה, בענפי ספורט כגון כדורעף/כדורשת, כדור יד, הרמת משקולות, ג'ודו ועוד וכן בעבודות פיזיות כגון צביעה, גינון ועוד.

ג. קרע שחיקתי, המתפתחת בהדרגתיות לאורך השנים, קשור לגיל.

תסמינים לקרע בגיד הכתף

תסמינים נפוצים של קרע בשרוול המסובב כוללים:

  • כאבים בכתף, לעתים קרובות החמרה בלילה
  • טווח תנועה מוגבל
  • חולשה בזרוע
  • הקרנה לזרוע

יש לציין שבמקרים רבים, קרע בשרוול המסובב עשוי להיות א-סימפטומטי, כלומר לא תחוו סימפטומים. לפי כך הרבה מקרים של כאבים בכתף, מקור הכאב יכול לנבוע מבעיות אחרות בכתף (לא קשורות לגידים) גם אם באולטרה סאונד ראו קרע בגידים. 

כאן חשיבות הבדיקה הקלינית ע"י פיזיותרפיסט אשר יתייחס גם לממצאי הדמיות וכך יקבע את מקור הבעיה ואת תכנית הטיפול המתאימה.

מה הגורמים לקרע בגיד הכתף?

דמיינו את הכתף שלכם כצומת עמוסה של שרירים וגידים, כולם עובדים יחד כדי שתוכלו לעשות דברים כמו להגיע, להרים ולנופף. פציעות מסוימות עשויות להיות מושפעות מהרמת משהו כבד מאוד או מנפילה. ייתכן גם שהפציעה נגרמה לאורך שנים של בלאי מפעילויות חוזרניות בעצמות נמוכות, כמו ספורט או פעילויות אחרות.

את הגורמים לקרע בשרוול המסובב ניתן לסווג באופן נרחב ל:

קרע טראומטי: תוצאה של פציעה פתאומית כמו נפילה עם זרוע מושטת או הרמת משהו כבד מדי.

קרע שחיקתי: מתרחשים עם הזמן עקב הזדקנות, בלאי או מתח חוזר, כמו שחיית חתירה, כדורעף, כדורשת או כדוריד.

אבחון של קרע בגיד הכתף

בדיקה פיזית יסודית על ידי פיזיותרפיסט היא השלב הראשון באבחון קרע בגידי הכתף (בשרוול המסובב או ROTATOR CUU) או בעיה אחרת בכתף. הבדיקה כוללת תשאול להבנת המצב, בדיקות של כח, טווחי תנועה, רגישויות, תפקוד ובדיקות מיוחדות.

בדיקות הדמיה כמו אולטרסאונד או MRI גם עשויות לסייע במקרים מסוימים אך כפי שנאמר תוצאותיהן בלבד לא קובעות אבחנה וכן במקרים רבים אינן חובה. 

בכל מקרה, אין צורך לחכות לתור לרופא או לבדיקות הדמיה כדי להתחיל לטפל בכאבי הכתף שלך באמצעות פיזיותרפיה.

מתי כדאי ללכת לפיזיותרפיה

כדי להגיע לפיזיותרפיה אין צורך בהפניית רופא ובשלב ראשון לא חייבים לחכות לבדיקות הדמיה.

אם הינך סובל מכאבי כתף אשר לא עוברים אחרי כמה ימים, במיוחד אם הם משפיעים על השינה או על הפעילות היומיומית שלך, מומלצת פנייה לפיזיותרפיסט. כמו כן, אם הכתף שלך מרגישה חלשה, או שהיא לא זזה בחופשיות, גם אלה הם סימנים. 

באופן כללי יותר קל ויעיל לטפל בבעיה כאשר היא אקוטית. כאשר הבעיה הופכת לכרונית בד"כ נדרשים יותר טיפול ויותר מאמץ לרפא את הבעיה. 

מה יעשה הפיזיותרפיסט במהלך הטיפולים?

הטיפול עשוי לכלול, בהתאם לסוג הפציעה – פציעה טראומטי או שחיקתי (כתוצאה מספורט או גיל):

  • עיסוי וטיפול ב- Trigger Points
  • דיקור מערבי
  • תרגילים לשיפור טווח תנועה
  • תרגילי חיזוק
  • אולטרה סאונד
  • מניפולציות
  • חבישות
  • תרגילים פונקציונאליים
  • הורדת כאב
  • הדרכה לתרגול בבית

סיכום

כאב או הגבלת תנועה/תפקוד עקב קרע בשרוול המסובב הינו מצב הדורש טיפול מוקדם כדי להימנע להפיכה לבעיה כרונית אשר יכולה להגביל מאוד את יכולתך לבצע פעולות ספורט או יומיומיות. עם זאת, עם האבחון והטיפול הנכונים, ניתן להחלים באופן מלא או לשפר משמעותית את מצבכם. אם אתם סובלים מכאב בכתף, התייעצו עם פיזיותרפיסט לאבחון מדויק ותוכנית טיפול מותאמת אישית.

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button