קרע במניסקוס – פיזיותרפיה או ניתוח?

קרע במניסקוס – כיצד ניתן לטפל בזה?

קרע במניסקוס הינה אחת האבחנות הנפוצות אצל אנשים הסובלים מכאבי ברכיים. אבחנה זו נפוצה הן בגילאים צעירים עקב טראומה והן בגילאים מבוגרים יותר עקב ניוון או שחיקת המניסקוס. במאמר זה נדון במשמעות הקרע, בגורמים לו, בדרכי האבחון ובאפשרויות הטיפול השונות לרבות טיפול פיזיותרפיה..

המניסקוסים הינם איברים סחוסיים בצורת C הנמצאים בברך, בין עצם השוק לעצם הירך. בכל ברך ישנם שני מניסקוסים (מניסקוס פנימי- מדיאלי, ומניסקוס חיצוני- לטרלי), היושבים בכיוונים מנוגדים ויוצרים יחד מבנה בצורת הספרה 8 לרוחב הברך. צידו החיצוני של כל מניסקוס מכיל כלי דם רבים ולכן צבעו אדום. לעומת זאת צידו הפנימי כמעט ואינו מקבל אספקה דמית וניזון בעיקר מהנוזל התוך מפרקי, בהתאם לכך צבעו לבן.

תפקידיהם העיקריים של המניסקוסים הינם יצירת התאמה טובה בין המשטחים המפרקיים של העצמות ועל ידי כך פיזור עומסים אופטימלי, שיכוך זעזועים, ומתן משוב למוח על מנח וזווית המפרק (פרופריוספציה) ההכרחי לשיווי משקל. עקב מיקומם בין 2 עצמות והעומסים הפועלים עליהם ייתכנו לעיתים קרעים במניסקוסים.

קרעים במניסקוס בקרב צעירים נגרמים לרוב עקב תנועה סיבובית חדה עם נשיאת משקל מוגברת על הברך. הדבר נפוץ במשחקי כדור, בספורט אתגרי ובסקי. במקרים אלו הקרע נגרם עקב צביטה ומשיכה של המניסקוס ע"י העצמות המקיפות אותו. המטופל יחוש כאב עז ופתאומי, ולאחר זמן מועט תופיע נפיחות משמעותית סביב הברך. לעומת זאת, מנגנון הקרע בגילאים מבוגרים יותר הינו לרוב ניווני. במקרים אלו המטופל יתקשה להצביע על אירוע ספציפי בו התרחש הקרע אלא ידווח על כאב ברך מתמשך ולעיתים על כאב במגמת החמרה. רק בבדיקת הברך יתגלה כי מקור הכאב הינו קרע של המניסקוס.

תסמיני קרעים במניסקוסים מגוונים ומשתנים מאדם לאדם. התסמינים עשויים לכלול כאבים עזים ומתמשכים, נפיחות, מגבלות טווח תנועה, קושי בהליכה/ ריצה/ מדרגות, פגיעה בשיווי משקל (עקב הפגיעה בפרופריוספציה) ואף נעילת ברך- מצב בו הברך "נתקעת" בזווית מסוימת ומתקשה לזוז. אם זאת, יש לציין כי קיימים קרעים ניווניים במניסקוס ללא תסמינים כלל. קרע אסימפטומטי במניסקוס הינו ממצא שכיח מאוד וישנם מחקרים המראים כי בגילאים מבוגרים שיעור קרעים אלו הינו מעל ל-60%. לאור כך אבחון קרע כגורם לכאב או הגבלה הינו מאתגר מאוד, ונצרכת בדיקה יסודית על מנת לקבוע כי מקור כאבי הברך הינו הקרע במניסקוס.

 

אבחון קרע במניסקוס

אבחון קרע במניסקוס מתבצע על ידי בדיקה קלינית של הברך ע"י פיזיותרפיסט ו/או ע"י הדמיית ,MRI כשלכל אחת מהן יתרונות וחסרונות. יתרונה של בדיקת ה-MRI הינה בדיוקה הגבוה, זוהי בדיקה מאוד רגישה המזהה אף קרעים קטנים. בנוסף ההדמיה מדגימה את סוג הקרע ומיקומו על פני המניסקוס. מאידך, רגישותה הגבוהה של בדיקת ה-MRI יכולה להוות גם חיסרון עקב שכיחותם הגבוהה של קרעים אסימפטומטיים המזוהים בבדיקה זאת. אבחנה שגויה של קרע במניסקוס כמקור לכאבי ברכיים, במקרים בהם הקרע אסימפטומטי, עלולה לעכב את הטיפול המיטבי לכאבי הברכיים. לעומת בדיקת ה-MRI. בבדיקה קלינית בפיזיותרפיה ניתן לדעת האם הקרע הוא מקור הכאב, אך מנגד רגישותה של הבדיקה הקלינית נמוכה משל ה-MRI. בנוסף, לא ניתן לקבוע על ידי בדיקה קלינית את מיקומו המדויק של הקרע על פני המניסקוס ואת צורתו. עקב כך, האבחון האידיאלי של קרע במניסקוס יתבצע ע"י שילוב של הדמיה ובדיקה קלינית.

 

טיפול בקרע במניסקוס

הטיפול בקרע מניסקוס מתחלק לשמרני וניתוחי. בטיפול השמרני במסגרת פיזיותרפיה מבוצעת הערכה מדוקדקת של הליקויים הכוללת התייחסות לכאב, לתפקוד, לטווחי תנועה, לנפיחות ולשיווי המשקל. בהתאם לתוצאות ההערכה נבנית תכנית טיפול המותאמת אישית לליקויים שנמצאו בבדיקה, לרמת תפקודו של המטופל ולמטרותיו.

הטיפול הניתוחי מתבצע לרוב ע"י ארטרוסקופיה ונחלק לשני סוגים עיקריים, תפירת מניסקוס וכריתת מניסקוס. ניתוח לכריתת מניסקוס הינו ניתוח קל יחסית עם תקופת החלמה מהירה יותר, אך הוא מעלה מאוד את הסיכון ללקות באוסטאוארטריטיס. לעומתו, הניתוח לתפירת מניסקוס אינו מעלה באופן ניכר את הסיכון, אך הוא כולל מגבלות משמעותיות על דריכה ותנועה למשך כ-6 שבועות, ודורש תקופת שיקום ממושכת עד לחזרה לפעילות סדירה.

בחירת סוג הניתוח תלויה בראשונה במיקום הקרע. קרעים באזור הלבן של המניסקוס לרוב אינם ברי תפירה כך שהאופציה היחידה היא כריתה. בחירת סוג הניתוח בקרעים באזור האדום תיקח בחשבון את סוג הקרע, גודלו, רמת תפקודו הכללית של המטופל, מטרותיו, מחלות הרקע שלו ועוד. פעמים רבות יוצגו למטופל החלופות השונות והוא יחליט בעצמו על סוג הניתוח. חשוב לציין כי טיפול פיזיותרפיה שמרני אינו מגביר את הסיכון לאוסטאוארטריטיס וכי לרוב משך הזמן עד לחזרה לפעילות רגילה קצר מניתוח לתפירת המניסקוס. כמו כן, במחקרים שהשוו את תוצאות הניתוח לטיפול שמרני, לא נמצאו יתרונות משמעותיים לניתוח הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך ברוב במקרים.

בנוסף, קיימים מחקרים רבים המראים כי טיפול פיזיותרפי טרום ניתוחי מעלה משמעותית את סיכויי הצלחת הניתוח, מקצר את משך ההחלמה ומוביל לתוצאות ניתוחיות טובות יוקר.

לסיכום, קרעי מניסקוס יכולים להיגרם מאירוע טראומטי או מתהליך ניווני. קרעי מניסקוס רבים אינם גורמים לתסמינים, כך שיש צורך באבחון מדוקדק לקביעה האם מקור כאבי הברך הינם עקב הקרע. גם במקרה בו הקרע הינו מקור הכאב יש לשקול את יתרונות הטיפול השמרני לעומת הניתוחי. במידה והוחלט על טיפול ניתוחי יש להחליט איזה סוג ניתוח מועדף תוך שקילת היתרונות והחסרונות של כל סוג.

במידה והנכם סובלים מכאבי ברכיים או אובחנתם עם קרע במניסקוס ואף הומלץ לכם לעבור ניתוח, חשוב מאוד להתייעץ עם פיזיותרפיסט מוסמך ולדון איתו בתכנית הטיפול המיטבית עבורכם. הפיזיותרפיסט יבצע תשאול מקיף כולל על הסימפטומים מהם אתם סובלים ומצבכם התפקודי והתעסוקתי, יבדוק קלינית את הברך ואת ממצאי ההדמיה ויסביר לכם על האפשרויות הטיפוליות העומדות בפניכם. מומלץ לקבוע תור לפיזיותרפיסט מוקדם ככל הניתן להשגת שיקום מיטבי.

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button