כאבי ברכיים – שחיקת סחוס

לנצח את הכאב

אחת המחלות הנפוצות הגורמות לכאבי ברכיים בקרב מבוגרים הינה Osteoarthritis (OA) המכונה גם שחיקת סחוס. המחלה יכולה לגרום לכאבים, נוקשות, הגבלה בטווחי תנועה, נפיחות, עיוותים במראה הברך ופגיעה בתפקוד ובאיכות החיים. ישנם מגוון רחב של טיפולים למחלה הכוללים בין היתר פיזיותרפיה, טיפולים תרופתיים (כדורים/ זריקות) וניתוחים להחלפת המפרק. במאמר זה נרחיב על שחיקת סחוס ונסקור את האפשרויות הטיפוליות על יתרונותיהם וחסרונותיהם. 

מה זה אוסטאוארטריטיס (שחיקת סחוס)?

רוב המפרקים בגופנו מצופים בסחוס ייחודי הקרוי סחוס היאליני. סחוס זה הינו חלק מאוד ומסוגל לשאת עומסים משמעותיים. תפקידו לאפשר את החלקת העצמות אחת על השנייה בעת תנועת המפרק ולשמש כבולם זעזועים. לסחוס אין אספקת דם והוא ניזון מהנוזל המפרקי העוטף אותו. במהלך המחלה הסחוס הופך להיות דק יותר ובעקבות כך קיימת פגיעה בפיזור העומסים על הברך. ניתן לאמוד את הידקקות הסחוס בצילום רנטגן, על ידי מדידת המרחק בין עצם הירך לעצם השוק. חשוב לציין כי הסחוס אינו מעוצב כך שהתהליך השחיקתי כשלעצמו אינו יכול להפיק כאב.

למה שחיקת סחוס גורם לכאבים?

עד לאחרונה התאוריה המובילה הייתה כי הכאב נובע מפיזור העומסים הלקוי על עצם השוק. תאוריה זאת בעייתית מכיוון שניתן לראות כי בכשליש מן המקרים בהם ישנה שחיקה מלאה של הסחוס, לא קיים כל כאב. לעומת זאת ישנם אנשים עם שחיקה מינימאלית של הסחוס הסובלים מכאבים עזים. ישנם גם מקרים רבים בהם למטופל ישנם כאבים עזים בברך אחת, בעוד שצילומי הרנטגן מדגימים כי דווקא בברך הנגדית (הלא כאובה) ישנה שחיקה משמעותית בהרבה. בהתאם לכך התגבשה בשנים האחרונות הבנה כי הכאב קשור לתהליכם דלקתיים הקורים לעיתים סביב השחיקה. תהליכים דלקתיים אלו, נוסף על הכאב הישיר, גורמים לעלייה ברגישות העצבית במפרק דבר המחמיר ומאריך את הכאב.

איך מטפלים בכאב?

עד לשנים האחרונות המחשבה הייתה כי עקב פיזור העומסים הלקוי, הדבר היחיד שיכול לפתור את הבעיה הוא ניתוח להחלפת המפרק. ההתייחסות לפיזיותרפיה לברך הייתה כפתרון ביניים עד לביצוע הניתוח. בעקבות ההבנה כי מקור הכאב הינו בתהליך הדלקתי ולא בתהליך המכאני השחיקתי, ניתן כיום דגש על טיפול פיזיותרפי כדרך לטיפול במחלה עד להעלמת הכאב, ולא רק כפתרון ביניים. 

אנחנו בפיזיומקס משתמשים בשילוב אמצעים להפחתת כאב (אלקטרותרפיה, טרמותרפיה, טייפינג, טיפול ידני ועוד), עם טכניקות לשיפור טווחי תנועה, תכנית לחיזוק השרירים סביב הברך והאגן ותוכנית לשיפור איכות התנועה והקואורדינציה, בהתחלה באופן פרטני ובהמשך בשילוב עם פעילות קבוצתית ייעודית. 

חיזוק השרירים ושיפור התנועתיות מובילים לירידה בתהליך הדלקתי ולהפחתת הרגישות העצבית ועל ידי כך, במקרים רבים, להפחתת עד העלמת הכאב. למרות שהטיפול אינו מחדש את הסחוס, במקרים רבים בעקבות הטיפול הכאב חולף לחלוטין לשנים רבות. מאחר ומדובר במחלה דלקתית, לעיתים ישנם "התלקחויות" בהם הכאב חוזר, אך בטיפול פיזיותרפיה איכותי המטופל יקבל כלים להתמודד עם התלקחויות אלו ולנטרל את הכאב.

במקרים רבים השפעתו של הטיפול הינה מדורגת ולוקח פרק זמן עד להפחתה דרסטית של הכאב. עקב כך, לעיתים בתקופה הראשונה התרגול עצמו עלול להפיק כאב דבר המקשה על התקדמות הטיפול. במקרים אלו הפיזיותרפיסט ייתן דגש על האמצעים להפחתת כאב וינחה את המטופל לתרגול מדורג. כמו כן במקרים אלו ניתן להיעזר במשככי כאבים באופן זמני עד להשפעה מיטבית של הטיפול.  אצל חלק קטן מן המטופלים הכאב ימשך על אף הטיפול הפיזיותרפי, במקרים אלו יוצע למטופל טיפול ניתוחי. הניתוח המקובל כיום הינו ניתוח להחלפת ברך מלאה. 

ניתוח להחלפת ברך- Total Knee Replacement (TKR)

בניתוח זה מוסר הסחוס המפרקי יחד עם שכבה דקה של עצם מעצם השוק (Tibia) ומעצם הירך (Femur). לאורכם של שתי העצמות הנ"ל נקדחות תעלות ולתוכם מוחדרים משתלים המחליפים את מפרק הברך. יש לציין כי מדובר בניתוח גדול עם תקופת החלמה ממושכת. רבים מן המטופלים יסבלו מכאב ברמות שונות לתקופה של כשלושה חודשים, כמו כן תיתכן נפיחות סביב הברך למשך חודשים רבים. לאחר הניתוח ישנה תקופת שיקום בה יש להחזיר בהדרגתיות את טווחי התנועה (לרוב הטווח אינו חוזר במלואו), לחזק את השרירים סביב המפרק ולחזור בהדרגה לתפקוד. 

לצורך הצלחת הניתוח, קיימת חשיבות קריטית לשיקום אינטנסיבי ומהיר ככל הניתן, וזאת למרות הכאב מהניתוח. לרוב השיקום מתחיל כבר ביום הניתוח או למחרת על ידי פיזיותרפיסט בבית החולים. חשוב לשמור על רצף טיפולי ולתאם מראש טיפול פיזיותרפיה בבית לשבוע או שבועיים הראשונים לאחר הניתוח ומייד בהמשך פיזיותרפיה במכון עם שירותי פיזיותרפיה מקצועיים וציוד מתאים. אומנם שלב הראשון של הטיפול הינו עדין ומתחשב, לרוב, הטיפול לאחר הניתוח הינו מכאיב, אך לשם כך המטופל מקבל מהרופא המנתח מרשם למשככי כאבים המאפשרים תרגול למרות הכאב. יש להדגיש כי הטיפול במכון הפיזיותרפיה לבדו אינו מספיק. הפיזיותרפיסט ידריך את המטופל לתרגילים שונים על פי התקדמותו, וישנה חשיבות רבה לתרגול ביתי מדויק על פי ההוראות. חשוב לזכור כי הניתוח הינו רק תחילת התהליך וכי תוצאת הניתוח תושפע במידה רבה מתהליך השיקום שלאחריו.

בנוסף יש לציין כי קיימים מחקרים רבים המוכיחים כי חיזוק השרירים ושיפור טווחי התנועה טרם הניתוח, מעלה משמעותית את סיכויי הצלחתו. בהתאם לכך, אם החלטתם לעבור ניתוח החלפת ברך מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט טרם הניתוח לקבלת תרגול מתאים ולהבנה טובה יותר של התהליך.

נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה ו/או התייעצות.

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button