שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

ניתוחים להחלפה חלקית או מלאה של מפרק הירך, Hemiarthroplasty או THR – הם ניתוחים נפוצים. במקרים רבים באותו יום של הניתוח או למחרת הניתוח המטופלים עוברים הדרכה פיזיותרפיסט בביה"ח, כולל נשיאת משקל מלאה על הרגליים ולמחרת משוחררים חזרה למקום מגוריהם. לאחר מכן יש להתחיל תהליך שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך בבית המטופל ובהמשך במכון פיזיותרפיה מקצועי וזאת בשילוב תרגילים שמבוצעים באופן עצמאי בבית. לחילופין יש גם אופציה לבצע את תהליך השיקום כולו במסגרת הביתית.

מדוע חשוב לעבור שיקום מיטבי לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך?

מטרת הטיפול הפיזיותרפיה לאחר הניתוח הינו לזרז את ההחלמה ע"י הורדת כאבים, שיפור טווחי תנועה, שיפור תחושתיות וחיזוק שרירים מייצבים ותנועתים וכך להגיע לתפקוד מיטבי בהקדם אפשרי.

פיזיותרפיה לאחר ניתוח מזרזת את זמן ההחלמה ומייעלת אותו באופן משמעותי תוך הקפדה על עקרון הדרגתיות ואמצעי בטיחות. באופן כללי, שיקום איכותי ומיטבי עוזר למטופלים:

  • לשפר את טווח התנועה של המפרק ולהגיע לטווח תנועה מלא.
  • לחזק שרירים מייצבים ושרירים תנועתים (PRIME MOVERS).
  • לשפר את יעילות תפקוד המערכת הפרופריוספטיבי.
  • להפחית ולהעלים כאבים.
  • לחזור לתפקוד תקין, מלא ונטול כאבים בהקדם האפשרי.

מטופלים שנמנעים משיקום או שעוברים שיקום חלקי עשויים לסבול ממגבלות תנועתיות ומכאבים מה שעלול לשבש את מיקסום המטרות של התפקוד היום-יומי מיטבי.

כמה זמן אורך שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך?

לרוב אורך השיקום מספר שבועות ומתחיל מיד לאחר הניתוח. משך תקופת השיקום תלויה במרכיבים רבים, אחד החשובים הינו במידת המוטיבציה ורמת שיתוף הפעולה של המטופלים.

כיצד נבנית תוכנית השיקום?

תוכנית הטיפול הפיזיותרפי נבנית עבור כל מטופל באופן פרטני לחלוטין, וזאת בהתאם למספר פרמטרים, כגון:

  • גישת הניתוח שעברתם (קדמית או אחורית) והצלחת הניתוח.
  • מצב המטופל לפני הניתוח.
  • רקע רפואי.
  • אורח חיים קודם ואורח חיים רצוי לאחר השיקום.

כיצד מיושמת תוכנית השיקום?

השיקום ממוקד בהחזרת היכולות באופן הדרגתי תחת פיקוח של צוות פיזיותרפיסטים מקצועי ותוך ביצוע של תרגילים בעצימות משתנה – שגוברת עם הזמן.

חשוב לדעת שיש צורך במוטיבציה ובשיתוף פעולה מלא מצד המטופלים על-מנת להעלות באופן ניכר את אחוזי ההצלחה של תהליך השיקום הפיזיותרפי.

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך כולל תרגילים שונים של נשיאת משקל חלקי, מלא, על הרגל המנותחת, חיזוקים, מתיחות וכו', תנועות פעילות עם סיוע, תנועות פאסיביות, תנועות אקססוריות, עיסוי לטיפול בצלקת ו/או שרירים כאובים, זרמים חשמלים לחיזוק/הורדת כאב וכו.

פיזיותרפיה בבית

תחילת השיקום הינו במסגרת הביתית.

בשלב שיש שיפור ביידות ניתן להגיע לטיפול במכון.

המשך פיזיותרפיה בבית מתאימה במיוחד במקרים מורכבים יותר ובמצבים של קושי בהתניידות. שיקום בבית מתחיל בהערכה ובטיפול ראשוני על ידי פיזיותרפיסט בכיר ובבניית תוכנית טיפול מותאמת אישית.

שיקום במכוני פיזיומקס

מומלץ לעבור מהטיפול בבית לטיפול במכון בהקדם האפשרי.

רשת מכוני הפיזיותרפיה שלנו מציעה תהליך שיקומי בידי פיזיותרפיסטים מומחים, מנוסים ואמפטיים. הפיזיותרפיסט יבנו לכם תוכנית שיקום מותאמת אישית ויסייעו לכם לחזור לתפקוד תקין בזמן הקצר ביותר האפשרי. ניתן לעבור את השיקום הן במכוני הרשת בהוד השרון ובראש העין.

נשמח לספק לכם יחסי אישי, סבלני ורגיש לכל אורך השיקום ולטפל עבורכם גם במקרים המסובכים ביותר, ואנו מאחלים לכם החלמה מהירה, קלה ומוצלחת.

מוזמנים לקרוא גם על טיפול בדורבן  וגם על פיזיותרפיה לצוואר

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button