תחושת שיוט בראש

עם פיזיותרפיה ניתן להעלים את תחושת השיוט, טפלו עוד היום ותתחילו לחזור לעצמכם.

ותחושות של: ורטיגו / סחרחורת / חוסר שיווי משקל ועוד… סיוט שניתן לפתור!

דמיינו שאתם עומדים על סיפונה של יאכטה או אוניה בלב ים או פשוט על כלי שיט שעוגן בנמל והגוף שלכם נע מצד לצד. זוהי התחושה הפנימית אותה חווים אנשים שלקו בסחרחורת מסוג "סחרחורת שארתית" / Residual dizziness, רק שהם חווים אותה בכל מקום בו הם נמצאים בשגרה. לתחושה הזאת קוראים תחושת שיוט בראש והיא נובעת מבעיה במערכת הווסטיבולרית של האוזן הפנימית. כל המידע על התחושה, הבעיה והטיפול מחכים לכם בהמשך.
חשוב לי להדגיש, ניתן לטפל בתחושת השיוט ואף להעלים אותה עם טיפול מתמיד ונכון.

תחושת שיוט בראש

תחושת שיוט בראש כשמה כן היא – תחושה של שיוט או ציפה על פני כלי שיט, רק שבמקרה זה מדובר בתחושה מדומיינת בלבד. כנראה שכל אדם יחווה אותה בשלב זה או אחר בחייו. הדבר אינו תקין ויש לבצע בירור רפואי בעניין ולא לחשוב שזה "פשוט יעבור"!

הפרעה במערכת הווסטיבולרית 

המערכת ה"וסטיבולרית", הממוקמת באוזן הפנימית, היא אחת מהמערכות המרכזיות בשמירה על שיווי המשקל הטבעי של הגוף שלנו: היכן הראש ביחס לקרקע – למעשה "פלס הבנאים" של הגוף. היא עובדת ביחד עם מערכת הראייה ועם מערכת ה"פרופריוספציה" (מערכת של קולטנים / רצפטורים ב: מפרקים, גידים, רצועות ושרירים, האומרים למח היכן כל מפרק ומפרק במרחב בכל שניה ושניה) – שהיא למעשה מערכת ה-"ווייז" או ה"ג'י-פי-אס" של הגוף. בעיה או הפרעה במערכת הווסטיבולרית, שעלולות להתרחש בין היתר גם בעקבות התרחשותן של תאונות דרכים, פגיעה מוחית ודלקות אוזניים, חולי כללי קל אפילו, מצב נפשי ירוד, עם ההזדקנות שמובילה להיחלשות של מערכות שיווי המשקל ואף מסיבה לא מובנת: יעוררו תסמינים כמו: "ורטיגו" (העולם או אני מסתובב או, נדיר יותר – עולה ויורד) אל מול השיוט שהוזכר, חוסר שיווי משקל, "ראש דפוק", "ראש מגיע באיחור", בחילות, הקאות, חוסר יכולת לתפקד ועוד…

ורטיגו הוא סימפטום (תסמין, דבר שחשים) ולא פתולוגיה!

אבחון וטיפול:

אז בואו נעשה קצת סדר בבלגן: האברון הוסטיבולרי שוכן באוזן הפנימית בצמוד לאברון השמיעה והוא קטן מגולה. בתוכו – 2 כדורים קטנים אשר מחוברים אליהם 3 תעלות חצי עגולות.

בכדורים ישנו נוזל דמוי ג'לי אשר בתוכו ישנן אבנים קטנות שחוקר נתן להן את השם "קריסטלים" והשם נדבק.

כאשר חלק מהקריסטלים יוצאים ממקומם, פתולוגיה עם השם הקשה BPPV, אל התעלות החצי עגולות אנו חווים "ורטיגו" בעיקר (יותר קל להגיד ורטיגו – ולכן תפס השם, אך ורטיגו קורה בעוד מקרים, למשל, כאשר אדם שיכור והאלכוהול משנה את הנוזל באברון הוסטיבולרי): זאת אומרת: לרוב "העולם יסתובב סביבנו", חוסר שיווי משקל, בעיה קשה לזוז ובעיקר בעת תנועת הצוואר, ערפול מוחי, חוסר יכולת לתפקד, בחילות, הקאות וכן הלאה.

המצב מהווה מצב חירום רפואי כיוון שהקריסטלים מתחילים לעשות נזק בתעלות החצי עגולות ויש לטפל בבעיה תוך 5 ימים מאז שהחלה, לכל המאוחר!

הפיזיותרפיסטים הוסטיבולריים הם בחוד החנית של הבנת הבעיה והטיפול בה. לצערנו, במיון והרוב המוחלט של של רופאי א.א.ג אינם מבינים במערכת זאת – אבחון טיפול, והסבל והנזק למטופל הם אדירים ומיותרים!

בטיפולי אני פוגש לא פעם אנשים שחודשים ושנים כבר סובלים מדברים אלו. הבעיה הופכת לכרונית ולמעשה מתקבעת במח ובמערכת העצבים ולפתור אותה – קשה לאין שיעור!

*במאמר אחר, אם אתם זוכרים, סקרתי את כל הנושא של כאב ובעיות כרוניות….

הנזק לחיים ולבריאות שלהם – פשוט נוראי ומיותר!

בכל תעלה יש שני אזורים וסה"כ 12 תתי אופציות ל-BPPV.

גם לי, כפיזיותרפיסט וסטיבולרי, אין דרך לאבחן את עצמי ולטפל בעצמי, אם אחווה התקף (נכון להיום, לא חוויתי בעצמי אחת)!

הטיפול נקבע ע"י הפתולוגיה הספציפית, וכאמור, ישנן 12 תתי אופציות!

ראשית, לאחר אבחון הבעיה – מחזירים את הקריסטלים למקומם ע"י "מנווארים" או מס' מהלכים של תנועות של הגוף – ראש – צוואר, תוך דגש על תרגול ביתי.

לאחר שהקריסטלים במקומם, הסיבוב הופך לשיוט, כיוון שהקריסטלים אינם מקובעים טוב למקומם, בדומה לתושבות של מנוע שהמוסכניק שכח לקבע עם מברג חזק למקום. עם זה התחלנו – סחרחורת שארתית – ואז התחושה העיקרית היא – שיוט.

אז השלב השני הוא – קיבוע הקריסטלים למקום.

*בעיה זאת עוד מובנת פחות מקודמתה ולעיתים המטופל מגיע עם סחרחורת שארתית ולא עם BPPV.

שלב שלישי הוא חיזוק 3 מערכות שיווי המשקל: ראייה, וסטיבולרית ופרופריוספציה בעיקר ע"י תרגול, כדי ש: א. הבעיה תעלם. ב. בתקווה, תעלם לתמיד, ואם תחזור – תחזור בצורה הקלה ביותר ולזמן הקצר ביותר, תוך שהמטופל יודע כבר מה עושים במקרה זה.

*לאחרונה הוכח מדעית שתמיד ישנו קשר עם הצוואר ולכן תמיד יש לטפל גם בו.

כיצד מאבחנים?

בראש ובראשונה יש לאבחן את סוג הסחרחורת ולאחר מכן להבין מהו הגורם לה. עוד בעיות ועוד מערכות יכולות לגרום לסוגי סחרחורות שונים כגון בעיות מוחיות ועצביות ויש לשלול אותן ולהבין שהבעיה היא אכן וסטיבולרית, ולא, חלילה, גידול במח. האבחון מתבצע ידי פיזיותרפיסט עם התמחות וסטיבולרית. ניתן גם לפנות לרופא משפחה או לרופא א.א.ג, אבל כנראה שהם יפנו אתכם לאבחון וטיפול בפיזיותרפיה וסטיבולרית, וכמו שהוסבר מקודם – מדובר באופציה רעה. מה-1.1.18 ישנה גישה ישירה לפיזיותרפיה במדינת ישראל וניתן ורצוי לקבוע ישירות ללא תחנות ממסר מפריעות (פיזיותרפיסט כיום הוא למעשה רופא המומחה בשיקום מערכת שלד-שריר-עצב / הניורו-מוסקולו-סקלטלית / תנועה), כאשר המערכת הוסטיבולרית דורשת הכשרה מיוחדת ורק מעטים מוכשרים באמת לטפל בה.

כיצד מטפלים?

בשביל לטפל בתחושת שיוט בראש שנובעת מהפרעה במערכת הווסטיבולרית יש צורך במתן טיפולי פיזיותרפיה ווסטיבולרית על ידי פיזיותרפיסטים המתמחים בשיקום ווסטיבולרי. הטיפולים כוללים אבחון, טיפול תנוחתי, ותרגילים מותאמים שמטרתם חיזוקים של המערכת ותפקודה, שיפור שיווי המשקל, הפחתת רגישות לתנועה עד להיעלמות התסמינים השונים, לרבות תחושת שיוט בראש. מסגרת הטיפול משלבת גם תרגול ביתי לזירוז השיקום והיעלמות תחושת השיוט בראש. ע"פ המחקרים תרגול ביתי והתמדה בו משפרים את הטיפול ב-70 אחוזים!!

מדוע חשוב?

בנוסף לכל הנאמר לעיל, סחרחורת ותחושת שיוט בראש מובילות את המתמודדים איתן להתמודד גם עם חרדה, וכתוצאה מכך עם דפוסי התנהגות הימנעותיים, משמע הם נמנעים מסיטואציות הנתפסות אצלם כמסוכנות. אלו יכולות להיות פעולות פשוטות ושגרתיות כמו עלייה וירידה במדרגות, נהיגה, ביצוע פעילות גופנית, הליכה, לבישת בגדים, שימוש בשירותים – ועוד. דפוסי ההימנעות פוגעים באורח החיים ובאיכות החיים שלהם ויכולים להוביל גם לדיכאון. כמובן שסחרחורת ותחושת שיוט בראש יכולות להוביל גם לנפילות פיזיות וכתוצאה מכך גם לתאונות ולפציעות. 

טיפולי פיזיותרפיה ווסטיבולרית יעזרו לכם להוריד באופן משמעותי ממפלס החרדה ולהעלים את תחושת השיוט בראש ותסמינים נוספים כגון כאבי ראש ובחילה.
הן יעזרו לכם לשפר את שיווי המשקל ולתפקד באופן מיטבי מבלי להימנע מביצוע פעולות שגרתיות ביומיום ומבלי להסתכן בפגיעות פיזיות חמורות. מומלץ לפנות לאבחון ולהתחיל בטיפול ושיקום ווסטיבולרי בהקדם, כל עוד מקור הסחרחורת מצוי במערכת הווסטיבולרית שבאוזן הפנימית. 

נ.ב. במאמר זה סקרתי רק 2 פתולוגיות: BPPV  וסחרחורת שארתית.

 ישנן עוד פתלוגיות הקשורות למערכת הוסטיבולרית, אך ללא ספק שתי אילו הם השכיחות ביותר.

רוני איתן וקרלוס שוורץ פיזיותרפיסטים המתמחים בטיפול בורטיגו.

מוזמנים לקרוא גם על טיפול בדורבן 

וגם על פיזיותרפיה לצוואר

מאמרים נוספים
פיזיותרפיה
קרע בגיד הכתף

מהו קרע בגידי המסובבים את מפרק הכתף (השרוול המסובב או ROTATOR CUFF) ומה הן דרכי הטיפול בו? השרוול המסובב, מורכב מקבוצה של ארבעה שרירים והגידים

קרא עוד »
כאבי גב
להפנות גב לכאבי הגב

כאבי גב תחתון הינם אחת הבעיות האורתופדיות השכיחות ביותר. למעשה רוב האוכלוסייה תסבול בזמן כלשהו מהתקף כאבי גב. הכאב יכול לנבוע ממקורות שונים כגון דיסקים,

קרא עוד »
קרלוס שוורץ
קרלוס שוורץ

מנהל מרכז פיזיומקס. פיזיותרפיסט מוסמך BPT מטעם אוניברסיטת תל אביב. מתמחה בפציעות אורתופדיות וספורט, שיקום וסטיבולרי ובעיות שיווי משקל וטיפול בגיל הזהב.

לקביעת תור פרטי ללא המתנה
לקוחות ממליצים
נילי טאו
5/5

מכון לפיזיותרפיה מעולה , צוות נהדר מקצועי מאוד, קשוב לצרכי המטופל תומך ואכפתי . מהמזכירות המקסימות לפיזיותרפיסט מחמוד התותח עד לקרלוס שתמיד הרגשה טובה ומקצועית . מודה להם שעזרו לי והחזירו אותי לתפקוד נורמלי ולחיים לאחר פציעה רצינית. ממליצה בחום .
תודה על הכל 🏆💐

ענת בלומנטל
5/5

הגעתי עם כאבים איומים בגב תחתון לאחר שנתפס
עם אי יכולת לשבת או לשכב ועם כאבים שלא נתנו מנוח אובחנתי וטופלתי אצל קרלוס בסה״כ שני טיפולים הטיפול היה מקצועי נעים ואמפטי וחזרתי לעצמי כמעט לחלוטין
ממליצה בחום על קרלוס ועל פיזיומקס בכלל

שירה הלוי
5/5

אני מטופלת בפיזיומקס (אצל קרלוס) וממליצה בחום!
אני עוסקת בספורט והטיפול שאני מקבלת מקצועי והחברה מאוד שירותית. בכל פעם שהגעתי קיבלתי טיפול מסור ורציני שהביא לשיפור מהיר במצבי.

Call Now Button